DutchF1race.nl

Jouw pitstop voor de Nederlandse formule 1-race

Milieubewegingen en Pirelli bezorgd om circuit Zandvoort

3 min read
DutchF1race.nl luchtfoto circuit zandvoort
Volg en like ons ook op social media:

In aanloop naar de Heineken Dutch GP maakt men zich zorgen om de aanpassingen die circuit Zandvoort zal doorvoeren. Zowel milieubewegingen als bandenfabrikant Pirelli zijn bezorgd.

Maandag 10 juni kwamen zowel milieubewegingen als bandenfabrikant Pirelli naar buiten met bedenkingen bij de aanpassingen die circuit Zandvoort voor ogen heeft. Wij zetten de zorgen van beide partijen op een rij.

Milieubewegingen bezorgd F1-race

De milieu-organisaties zijn bezorgd over de milieu-effecten van de Nederlandse Formule 1-race. Zij willen in gesprek met de directie van circuit Zandvoort. Niet zozeer om de Formule 1-race tegen te werken, maar wel om in ruil daarvoor afspraken over geluidshinder en uitstoot op andere dagen te maken.

Plaatselijke visboer Berg gaat in gesprek met Sijas Akkerman van de Natuur & Milieu Federatie Noord-Holland

Een groter probleem vormt de weg die langs het circuit moet worden aangelegd. Deze aan- en afvoerroute voor onder meer hulpdiensten moet op de plek van een bestaand pad komen. Het pad grenst echter aan één kant aan een camping die niet mee wil werken. De andere kant is aangemerkt als ‘Natura 2000’ natuurgebied. Daar mag men niet zonder meer bouwen. Het verbreden van die weg is voor de milieubewegingen onbespreekbaar. Zij kondigden aan dat zij hiervoor wel naar de rechter gaan als dit nodig blijkt. Of gemeente en veiligheidsregio Kennermerland de vergunning voor de Formule 1-race willen afgeven als de bedoelde weg niet aangelegd wordt is niet bekend.

Een ander pijnpunt worden landingsrechten voor helikopters. Deze gebruikt normaliter rond de race om materieel en VIP’s (zoals de coureurs) op het circuit te brengen. Ook hier gaan milieubewegingen niet zonder meer mee akkoord.

Ook zorgen bij bandenfabrikant Pirelli

Pirelli verzorgt als enige leverancier de banden voor de Formule 1 bolides. Ook zij maken zich zorgen. Het milieu is geen struikelblok, maar wel de voorgenomen aanpassing aan de Arie Luyendijkbocht.

De laatste bocht voor de finish is nu een snelle bocht naar rechts. Volgens de plannen verandert deze in een zogenoemde kombocht. Het voordeel is dat de coureurs op deze manier ‘vol snelheid’ kunnen gaan en meer kans op inhalen hebben, hetgeen de race spannender maakt.

Het nadeel is dat de hellingshoek dan ruim 18 graden wordt en dat geeft veel meer belasting dan de Pirelli-banden nu aankunnen. De Formule 1 kent weinig circuits met kombochten, dus steekt de bandenleverancier elders zijn licht op. De race op het circuit van Indianapolis in 2005 is daarbij het afschrikwekkende voorbeeld. Hoewel de hoek daar met 9 graden de helft was klapten er door de spanning diverse banden. Hierdoor besloot bandenleverancier Michelin de banden terug te trekken voor de race, waardoor er uiteindelijk slechts 6 auto’s aan de start verschenen.

Een tussenoplossing waar nu over gedacht wordt is om de kombocht een jaar te parkeren en pas in te voeren in 2021, wanneer het wielformaat vergroot wordt naar 18 inch. Pirelli-baas Isola ziet veel liever van de banking-bocht aan. Hij stelt dat, zelfs wanneer Pirelli banden ontwikkelt die de hoek kunnen weerstaan, het probleem niet opgelost is. Wanneer de banden namelijk de specificaties voor deze bocht hebben zouden zij op de rest van het circuit niet goed functioneren.

Voor beide verhalen geldt ongetwijfeld: wordt vervolgd!

Volg en like ons ook op social media:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2019, DutchF1race.nl, een initiatief van Webwizards Online

Welkom op Dutchf1race.nl!

Bedankt voor je bezoek! Voor een leukere ervaring (en werkende site) gebruiken ook wij cookies en delen (aan de hand van deze cookies) informatie over je gebruik van deze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Uiteraard respecteren we jouw privacy, daarom vragen we je om deze éénmalig te accepteren! Lees verder!